tisdag 8 september 2009

Visste ni att ..

Psykologiboken Psychology - the science of mind and behavior visade sig vara ganska intressant. Visste ni t.ex att ..

- du är inte alls hungrig för att det knorrar och drar samman sig i magen. Nej magen spelar ingen roll alls. Utan det är enbart signaler som registrerar till hjärnan på ett psykologiskt plan att du är hungrig. Himla fiffigt! Men jag lyder i alla fall magen och äter när den knorrar, det vill säga jämt.

- den kulturella omgivningen till stor del har med sex och dess traditioner att göra. Ganska självklart. Men i landet Polynesia sover hela familjen i samma rum och tänk vad de stackars små barnen får se. Snacka kulturkrocker!

- anorexi och bulimi till stor del triggas igång av stress. Så jag måste verkligen lugna ner mig, man kan ju inte gå och få anorexi. För det är ju risken såååå stor att jag får menar jag, jag som inte äter något alls om dagarna och gärna självsvälter (obs. ironi)

Nu ska jag återgå till min fiffiga kurslitteratur där man lär sig både det ena och det andra. Och det är ju bra att man gör det eftersom kursen består av 7,5 hp. Smart där!

Inga kommentarer: