söndag 15 mars 2009

Informatörsprogrammet, på begäran :)

God morgon söndag!

Inte varje dag man får förfrågan att skriva ett inlägg om sin utbildning. Så när tillfälle ges tar jag givetvis det :)

Jag går alltså 4e terminen på Informatörsprogrammet vid Växjö universitet, 4e av 6e terminen. Hjääälp jag slutar ju snart! Jag sökte till Växjö och programmet, som då hette Programmet för medie och kommunikationsvetenskap, redan våren 2006. Jag kom in men valde ju att i stället åka till USA och vara au pair, något som jag verkligen inte ångrar. Sökte igen våren 2007 och kom in på Informatörsprogrammet som det nu bytt namn till. Idag känns det bättre med namnbytet för min egen skull, då det verkligen känns så rätt att läsa till informatör.

Utbildningens terminer är upplagda såhär:
1. Den mänskliga kommunikationens grunder. Där lär man sig grunderna i att tala och skriva, då även akademiskt skrivande som ju är en viktig del för att plugga på universitetet. Rolig termin där vi fick hålla tal och skriva utredande texter med mera.

2. Organisationer och kommunikation. En rolig termin där vi läste 7,5 hp (högskolepoäng) ekonomiska grunder. Jättebra att det finns inbakat i utbildningen då jag inte tror att många hade läst ekonomi utöver. Denna terminen var super, i alla fall sista delkursen som var Organisationskommunikation med ett stort arbete som vi valde att göra på SVT och som det gick superbra med :)

3. Public relations och opinionsbildning. Första delkursen handlade om medier och journalistik, det vill säga hur journalister och nyhetsfolk jobbar och hur man som informatör ska förhålla sig till denna yrkesgrupp. Jättebra! Här ingick även Grunläggande informations-och medierätt. JÄTTEBRA juridikkurs som var aningens svår innan man kom in i rätt tänk, men som sedan var jätterolig.

4. Min nuvarande termin. Planerad kommunikation i praktiken som är skitskoj. Vi gör ett stort webbprojekt som sträcker sig över 15 hp. Vi ska i grupper om 8 planera och genomföra en webbsida från start till slut. Roligt att äntligen få göra något mer konkret i praktiken.

5. Valfri termin. Här kommer utbildningens termin med stort T kan man väl säga. Här väljer man mellan att åka utomlands på utbytestermin och läser på ett annat universitet i världen, eller köra fristående kurser på hemmaplan eller göra praktik. Tanken var att jag skulle plugga i Chicago där jag kom in på North Central College men jag ångrade mig och drog tillbaka min plats. Kändes inte rätt och jag ska istället flytta hem till Karlskrona och läsa kurser på distans termin 5, alltså till hösten.

6. Fördjupningskurs i medie- och kommunikationsvetenskap. Inleder med 7,5 + 7,5 hp forskningsmetodik för att sedan avsluta hela utbildningen med c-uppsats, alltså examensarbete. Här väljer man fritt, nästan i alla fall, inom vårt område och skriver om ett intressant ämne.

Ja, det var väl de 3 åren i snabba drag.
För mig har utbildningen hittills varit kanon. Den har till största del levt upp till mina förväntningar och jag har trivts kanon. Något jag hade velat se lite mer av är lite mer praktiska övningar. Vi ska bland annat ha presskonferens nu i veckan, liknande övningar hade varit roligt att ha utbildningen igenom. Men annars jättebra, mig har den passat kanon och jag har kommit framt till mer och mer att detta är utbildningen för mig!

Hoppas att du anonym fick svar på dina frågetecken, annars är det bara att skriva ytterliga ett inlägg.

Love, Johanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Johanna! Tack så jättemkt för ett snabbt och bra svar, ska definitivt fortsätta läsa din blogg :)

Tyvärr har jag ingen egen det va därför jag inte skrev ut någon adress.

Ha en fortsatt bra dag!
/Jojo